Agidon producerer software til virksomheder. Det har de gjort med succes i lidt over 20 år. Derfor bliver man et øjeblik forvirret, når man træder inden for døren i Agidons hoveddomicil på Sct. Cathrinevej i Hjørring. For her præger hyggelige pallemøbler, gamle benzinstandere og udstillede giner billedet. Det hele er dog meget gennemtænkt, for genbrug bliver brugt helt bevidst i virksomhedens branding og historiefortælling.  

Gør det virtuelle konkret

Firmaets grundlægger og indehaver Jørgen Jensen fortæller:
”Det kan være lidt svært at vise sit produkt og blive husket for det, når man skaber IT-løsninger – det hele foregår jo i det virtuelle univers. Derfor bruger vi genbrug til at vise noget om vores kunder og løsninger. Benzinstanderen kommer f.eks. fra et olieselskab, som vi leverer digitale løsninger til. Og ginen har vi brugt i en messeudstilling om de apps, vi producerer til butikker i modebranchen.”

Jørgen peger også på en billedramme, der hænger lige inden for døren. Her er bogstaverne fra gamle computertastaturer brugt i en lille collage, der viser firmaets navn og de produkter, de sælger: ”software”, ”NAV” etc. Han siger:
”Det er endnu et eksempel på, at genbrug kan bruges til at vise det, vi laver. Man kan sige, at genbrug giver os en historie.”
Jørgen tilføjer, at indretningen med genbrug handler om at sende et signal – både til de kunder, der kommer i huset, og til eventuelt nye medarbejdere.

Hvordan opstod idéen?

Æren for, at det lige blev genbrug, der kom til at præge Agidons markedsføring, giver Jørgen til sin kone Helle Nejsum, der er firmaets administrative kaptajn, og marketingkoordinator Lotte Danielsen. De to har sammen udtænkt rammerne for Agidons brug af genbrugsmaterialer og skaffet håndværkere til at hjælpe med udførelsen. En del af løsningerne udføres dog også af Helle selv – bl.a. frokoststuens hvide skalstole, som hun har givet nyt liv og historie med decoupage skabt af gamle ugeblade fra 1950’erne. Helle fortæller om dét at arbejde med genbrug:
”Jeg har altid interesseret mig for gamle ting og har samlet rigtig meget gennem årene. Så det var ligesom helt naturligt, at Agidons historie skulle fortælles med genbrugsmaterialer.”

Selve indretningen af Agidons kontorer med genbrugsmaterialer er ret ny. Jørgen, Helle og Lotte besøgte AVV i foråret for at få inspiration af kontorindretningen her, og flere af materialerne og effekterne er fundet i AVVs Genbrugsbutik på Mandøvej. Indretningen af Agidons kontorer på Sct. Cathrinevej har kostet max. 20.000 kr. i materialer.

Samarbejde mellem Agidon og AVV

Agidons indretning falder godt i tråd med andre initiativer inden for bæredygtighed og CSR, som virksomheden har taget gennem tiden. Firmaet støtter bl.a. et drikkevands-projekt i Ghana og kampagnen Knæk cancer. Alt sammen med afsæt i de værdier, som virksomheden står for.

Agidon og AVV planlægger at arbejde sammen fremover om arrangementer, der viser hvordan genbrug og branding af virksomheder kan gå hånd i hånd. Bl.a. er en inspirationstur for lokale virksomheder samt en workshop i upcycling på tegnebrættet.


Helle Nejsum og Lotte Danielsen skabte et mood board for indretningen med genbrug, før de gik i gang.

AVV besøger Agidon
Den gamle benzinstander fortæller historien om en af husets kunder.